maandag 6 september 2010

KLOKKLEEDJES

Afgelopen zaterdag verhuisden vrienden van ons binnen het dorp. Door de weken heen waren er al heel wat spullen overgebracht, dus zaterdag ging het alleen om de laatste (zware) dingen. 's Middags gingen DD1 en ik even kijken (DH had 's morgens mee helpen sjouwen) en zagen in een doos op zolder wat interessants.

Het ging om klokkleedjes en het bleek dat de oma van de nieuwe huisbewoner deze had geborduurd. 'Ergens' moest ook nog een mooier kleedje liggen, maar deze vond ik zelf al leuk genoeg. De ene is wat sprookjesachtig, de ander heeft bekender klokkleedfiguurtjes, met een jaartal: 1943. Daaraan zit een geklost randje, maar ik denk niet dat het zelfgeklost is. Aan het andere kleedje zit een frivolité-randje, dat zou wel zelfgemaakt kunnen zijn.

Wie weet herkent iemand de sprookjesfiguren, zelf kende ik die nog niet.






Last Saturday friends of us moved house in our hometown. DH helped out in the morning, but there wasn't that much left to move, and DD1 and I visited them in the afternoon.
In the attic we found two interesting items: little cloths that are supposed to be shown on top of a clock. The grandmother of our friend had stitched these. The red/blue one is stitched in a familiar design, the other one is unknown by me. It looks a bit like a fairytale.
The red/blue one shows a date: 1943 (world war II) and initials. There is a lace edge at the ends, but I don't think that it's handmade. The other one has a tatted edge, that looks more like it's handmade. All in all it's really interesting.

10 opmerkingen:

Jantine zei

Wat een prachtige vondst! Ik kan de figuren helaas ook niet thuisbrengen. En dan 1943, midden in de oorlog, bedacht ik meteen, verduisteren en dan nog borduren, denk je eens in!

Heidi zei

These are wonderful! I love seeing old needlework. I have no idea what figures these are but the first one with the ladies reminds me of Aunt Green, Aunt Brown and Aunt Lavender from the Swedish children's stories.

Hugs en groetjes ~
Heidi

mainely stitching zei

I just love the little clock cloths! :D

*Marianne* zei

Wat leuk deze tegen te komen!
De eerste figuren doen me sterk denken aan de zwarte figuren die vaak in de voorloper van de Ariadne staan.
De onderste lijken me Zweedse patroontjes vanwege de paardjes.
Ik ben ook benieuwd of iemand die herkent!

Hazel zei

What interesting pieces! x

Anoniem zei

(pssst niet verdwaald naar je eigen link)?

Schitterend !!!

De stijl van de eerste herken ik ergens van.
Heb mijn boekjes op gezocht en in een oud DMC boekje staan soorgelijke figuurtjes maar dan in kleur.
Moet ergens nog zo'n soort boekje hebben met liedjes erbij maar dat vind ik niet zo snel.

De tweede spreken mij het meeste aan, lijken op de zweedse paardjes.
Maar dit soort paardjes zie je ook op marker doeken.

Heel erg leuk, ook de kleuren zijn een tijdsbeeld.

MM

Anoniem zei

Ik heb het motief van de paardjes gevonden in een boekje met zweedse motieven van Gertie Wandel.
In een ander boekje van haar kwam ik ook soortgelijke silouet figuurtjes tegen zoals op het eerste lapje.
De boekjes zijn uit de jaren 60 maar jouw lapjes zijn al ouder dus het gaat in het geval van de paardjes om traditionele patroontjes. Ik heb ook amager voorbeelden met zulke paardjes gezien !!

MM

Willy zei

Dag Anneke, ik kom hier via MM, ze maakte me nieuwsgierig.
Die drie dametjes doen me ook denken aan tante Groen, tante Bruin en tante Paars.

Saskia zei

Hallo Anneke, ook ik kom via MM.
Ik herken de twee mannetjes met kind op het bankje.
Het komt uit het boekje "Oud-Hollandsche Spreuken met Prentjes in Kruissteek" van H. Hupkes-Baukema.
Het borduurwerk op mijn agendaomslag van dit jaar kwam ook uit dat zelfde boekje. Zie mijn blogje :
http://saskiaatje.web-log.nl/saskias_handwerken/2009/11/agenda-2010.html

Saskia zei

Ahhhhh, die drie vrouwtjes komen ook uit dat boekje!