zaterdag 28 februari 2009

D..

In de reeks alfabet-logs heb ik wel even moeten nadenken over een D. Er is natuurlijk altijd wel iets te bedenken, maar ik houd het op: Doorgeven. En dan nog wat versmald: het Doorgeven-van-links.

's Morgens bij m'n ontbijt op bed (!) krijg ik ook altijd twee kranten. Nu heb ik op m'n werkdagen sowieso geen tijd om een krant te lezen, laat staan twee, dus dan scan ik de kranten wanneer ik aan tafel bij de kinderen aanschuif en m'n lunch klaarmaak.
De krant die vaak de leukste dingen doorgeeft is de NRC.Next. Dat heb ik al vaker gemeld. Een paar weken geleden gaven ze een bijzondere tip, het ging over Gertrude Bell.
Dochter van de woestijn werd ze wel genoemd, of de Britse koningin van Irak. De archeologe Gertrude Bell (1868-1926) was tijdens de Britse bezetting van Mesopotamië hoge commissaris in Bagdad. Zij was het die drie voormalige Ottomaanse provincies smeedde tot het huidige land. De vele brieven die ze schreef tijdens haar verblijf in Irak en andere delen van het Midden-Oosten, staan nu op internet.

Nieuwsgierig ben ik een kijkje gaan nemen, een bijzondere dame moet het zijn geweest dat zij al zo lang geleden zo'n belangrijke post bekleedde.
Voor bijzondere foto's, dagboekaantekeningen en brieven van haar kun je hier klikken:



Voor meer informatie over het borduren door alle tijden heen, is dit een leuke weblog om volgen:




En met nog meer goede voornemens op de achtergrond, om vooral nog eens wat meer borduursteken uit te proberen, is dit een hele goede website:


Geen kwestie van doorgeven, maar van doorgaan: de WIP van Jan Houtman. Het grafische eraan zorgt dat het lekker doorborduurt, maar doordat het wel veel garen vraagt, zijn er alweer 2 kleuren op. In ons bescheiden dorp is net de laatste winkel die nog DMC verkocht, ermee op gehouden, dus dat zal ik via internet moeten bestellen. Jammer, maar zo gaat dat.

Last but not least: DS (9) is aan het game-maken gegaan. Vanmiddag heeft hij een spelletje op zijn weblog gezet. Het leuke is dat hij er zelf zo van geniet:


I just realised I forgot to translate my last entry. I'm sorry for that.
This time I went on with my alphabet, I used the D for giving through (doorgeven in Dutch). And that's about some nice websites I want to share.
The links are of Gertrude Bell, a British woman who was called 'Woman of the desert'. It's fascinating to be able to read her letters and diaries and to see all kinds of photo's. She lived from 1868-1926!

The other links are of two English websites, one about historic embroidery and one is about a zillion different stitches to use. Once I have the time...

And last but not least: the weblog from my DS (9). He has made a game and is very proud of it...

8 opmerkingen:

Anoniem zei

En wat dacht je van het internet als bron van kennis die wordt doorgegeven? DS heeft de beste toekomstperspectieven. :-)

mainely stitching zei

Interesting information, Anneke. And congratulations to your son! :D

Annelies zei

Links zijn geweldig, maar doen je ook beseffen dat er maar 24 uur in een dag zitten.

Anoniem zei

hoi
ik heb ijverig het spelletje proberen te spelen.Maar ik blijf op nul score staan.zo kom ik nooit op de lijst met high scores.
ik zal blijven oefenen
groetjes Sonja

Anoniem zei

@Sonja, gelukkig maar: zelf heb ik ook nog geen punten gehaald. k zal toch maar eens vragen hoe ik dat slim kan spelen...

Corrieneeltje zei

Wat een leuke letter is de "D" Anneke, met leuke links! Mooi die site met borduursteken en voor de rest moet ik terugkomen, want ik moet nu echt naar bed.
Wat knap van je zoon dat hij zoiets kan! Dat beloofd veel voor de toekomst!

Annemarie zei

Bedankt voor de gave links, Anneke! En wat een knappe zoon heb jij, dat hij dit kan!

Anoniem zei

Mooie links.

Prachtig het oude borduurwerk.

Enwát een steken, we kunnen voorruit !!;-))

Leuk hoe handig die kinderen daar al in zijn.

mm