zondag 16 september 2012

OUD ONTWERPJE - OLD LITTLE DESIGN

Misschien herinneren jullie je m'n blogje over m'n boekvondsten op de boekenmarkt hier in het dorp: ik vond er Libelles en Margriets uit 1940 en 1941. 
Het meest afwijkend van nu is natuurlijk dat deze jaargangen in de oorlog uitgegeven zijn. 
Maar ook verder zijn de bladen in de afgelopen decennia flink veranderd. 
Na ruim 70 jaar is dat ook logisch. 

Een van de opvallendste dingen is bv de brievenrubriek: er wordt op naam en woonplaats geantwoord op per brief gestelde vragen. 
Maar wat die vraag was, wordt er niet bij vermeld... 

Er zijn flink veel patroontjes te vinden, vooral breien en naaien krijgt veel aandacht. 
Ondergoed breien is een onderwerp wat je in deze tijd van brei-revival toch niet snel tussen de patronen zult vinden. 
Een enkele keer is er ook aandacht voor borduren. 
Hier een voorbeeld van een paar patroontjes uit Libelle, november 1940:


Als ik het goed begrepen heb van internet, vervalt het copyright op gepubliceerde zaken na 70 jaar. 
Aangezien we meer dan 71 jaar verder zijn, heb ik het silhouette-echtpaar in een borduur- programma overgenomen en plaats ik het hier. 
Hopelijk doe ik er iemand een plezier mee! 
Bij mij gaat het in de voorraad, misschien komt het er nog eens van...

kies de kleur die je het mooist vindt
zwart, groen of bv rood
en als je dat liever gebruikt: het patroon in symbolen

Do you remember my blogspot about my remarkable bookfinds on our village-bookmarket?  
I found old magazines from 1940 and 1941, both World War II- years. 
Both magazines still exist today, but (of course) both are very different now. 

Remarkable is the part where letterwriters get an answer. 
Everybody gets an answer, but the questions aren't printed. 
So the answers are very personal. 

There are many patterns in these magazines, especially about knitting and sewing. 
But I don't think that many people would be interested in knitting your underwear these days. 

Sometimes there's attention for cross stitch desigsn.  I found this cute couple in a Libelle magazine, dated November 1940.
You can see the quality of these designs on the first picture. 
Because our copyright law says that it copy becomes public after 70 years, I put the silhouette-couple in a cross stitch program to use for you all. 
Maybe someone is happy with this design. 
I'll store it myself, maybe I'll found an occassion to use it one day.

3 opmerkingen:

Heidi Kuijer zei

Wat leuk! Volgens mij heb je veel plezier met je boeken vondsten.

Hugs en groetjes,
Heidi

Anne zei

Hallo,

Wat een leuk patroontje, ik heb m gelijk opgeslagen.

Dank je wel.

Groetjes, Anne

Monica zei

Grappig de verschillen van vroeger en nu te zien, inderdaad gebreid ondergoed... brrr... ik voel nog de ribbels van die katoenen gebreide broeken in mijn billen als je op de kleuterschool op die houten stoeltjes had gezeten.
Het borduurpatroontje is overigens erg leuk